Het Ereis proces
Doorgaans is de tot standkoming van mijn beelden een langdurig process, waarbij ik in meerdere stappen een mal creëer die na het gieten van gips weggesmolten kan worden, zodat een beeld overblijft die helemaal gevuld is met kamertjes, gangen, deuren, ramen en soms trappen. Ik gebruik systeem 7 hier als voorbeeld, maar in grote lijnen gaat het bij alle andere Ereis systemen op de zelfde manier.
Het ontwerp
Ik begin een nieuw systeem altijd met een ontwerp in de computer. Het is belangrijk om vooraf te bedenken hoe de verschillende ruimten later op elkaar aan gaan sluiten, en hoe het geheel in een grotere buitenmal gaat passen.
De elementen
Voor elke verschillende binnenruimte maak ik een negatieve vorm in plexiglas. Deze vormen zullen in het uiteindelijke kunstwerk worden gevuld met lucht.
De eerste mal
Van de plexiglas vormpjes maak ik de eerste mal. De aantallen van de verschillende vormpjes staan in verhouding tot de benodigde aantallen voor de uiteindelijke sculptuur.
De tweede mal
Met de negatieve plexiglas mal maak ik een positieve siliconen mal. De ruimten in deze mal zijn gevuld met lucht, net zoals in het uiteindelijke beeld. Deze mal is warmtebestendig en flexibel. Ik kan indien nodig meerdere siliconen mallen maken van de zelfde plexiglas mal.
Paraffine vormpjes
Ik giet hete, vloeibare paraffine in de siliconen mal, die na afkoelen stolt. Dit is een herhalend proces, want voor de grotere beelden heb ik soms meer dan duizend vormpjes nodig. Ik gebruik paraffine, en geen gewoon kaarsvet, omdat gewoon kaarsvet vaak stearine bevat, wat doorgaans van dierlijk vet wordt gemaakt.
De uiteindelijke mal
De paraffine blokjes worden, in de juiste volgorde, in een grotere buitenmal gestapeld. In het geval van systeem 7 is dat een dikke PVC buis, maar bij de andere systemen is dat een voor elke sculptuur op maat gemaakte houten bak. Als de mal helemaal klaar is, giet ik er gips in, dat tussen de paraffine vormpjes vloeit.
Uitsmelten
Als het gips hard is zet ik de sculptuur in een speciaal voor dit proces gemaakte oven, waarin ik de paraffine langzaam smelt en opvang in een lekbak. Tijdens het smelten neemt de paraffine warmte op van het gips, en zodoende wordt het beeld gekoeld. Hierdoor duurt het vaak enkele dagen voor het beeld helemaal op temperatuur is, en de paraffine helemaal uitgesmolten is.
Afwerking
Na het smelten ga ik handmatig verder. Niet alle imperfecties dragen bij aan het gevoel dat ik met de beelden wil uitdragen, en sommige imperfecties moet ik zelf toevoegen.Dit is psychologisch de moeilijkste stap. Soms duurt het meer dan een jaar voordat een sculptuur in dit stadium is, en dan is het heel eng om er, heel voorzichtig, met een hamer op te slaan.
Hoewel dit een uitgebreide uitleg lijkt heb ik menige stap overgeslagen. Schroom niet om advies te vragen als je zelf iets met deze techniek wil uitproberen. Zeker als je wil voorkomen dat je atelier in de fik vliegt.
.